פורסם ב -

האם פרחים צריכים כשרות

עולם הכשרות הוא רחב ומגוון, והוא מקושר על פי רוב למוצרי מזון. עם זאת, ישנם מקרים ייחודיים בהם חורגות הלכות הכשרות מתחומי המזון, והן כוללות מוצרים שאינם למאכל אדם. במאמר זה נרחיב מעט אודות הלכות הכשרות, ונסביר כיצד הן נוגעות גם לתחום פרחי הנוי.

הלכות כשרות בצמחים

הלכות הכשרות עוסקות במגוון תחומים, אולם כשנסקור אותן ממבט-על נראה שניתן לחלק אותן לשני תחומים מרכזיים – כשרות הבשר וכשרות הצומח. בכשרות הבשר מפרטת ההלכה אילו בעלי חיים מותרים באכילה, כיצד יש לשחוט אותם, דיני בשר וחלב וכדו'. בכשרות הצומח מתמקדות ההלכות בנושאים כגון כלאיים, ערלה, תרומות ומעשרות, שנת שמיטה וכדו'.

מדרגות החיים בהלכה

ניתן לראות שהלכות הכשרות מפרידות בין שלושת מדרגות החיים – דומם צומח וחי. בכל הנוגע לדומם ההלכה אינה מגבילה את האדם כלל, והוא רשאי לאוכלו בצורה גורפת. בצמחים ההלכה אינה מגבילה את האדם בנוגע לסוג הצמח, אולם היא מחייבת אותו לערוך מספר הכנות בכדי "להכשיר" אותו לאכילה. בבעלי חיים ההלכה מפרטת ומדייקת את האדם עד למאד, ומגדירה במדויק אילו בעלי חיים כשרים וכיצד ניתן לאוכלם. דומה שניתן ללמוד מכאן עקרון רוחני וערכי, שככל שעולים ומתקדמים כך חשוב יותר לדייק ולחדד כל פעולה וכל מעשה.

ענייני כשרות בפרחים

פרחי נוי אינם עומדים לאכילה, וממילא מתעוררת השאלה האם ניתן לקנותם ללא תעודת כשרות. בכדי לענות על שאלה זו נסקור בקצרה את שלושת נושאי הכשרות הנוגעים לפרחים:

תרומות ומעשרות

הלכות תרומות ומעשרות חלות על צמחי מאכל בלבד, וממילא אין צורך להפריש תרומות ומעשרות מפרחי נוי אשר אינם עומדים לאכילה.

שנת שמיטה

סוגיית הפרחים בשנת השמיטה היא רחבה מני ארץ ועמוקה מני ים, וניגע בה בקצרה בלבד. כלל יסודי הוא בהלכות שמיטה, שאיסור שמיטה חל רק על צמחים ש-"הנאתן וביעורן שווה", כלומר שדרך ההנאה מהם היא באמצעות השמדתם (אכילה למשל). פרחי נוי אינם עומדים לאכילה, ועל כן פוסקים רבים (הגר"ש אלישיב, הרב שמואלי ועוד) קבעו שמותר לקנות פרחים בשנת השמיטה גם ללא תעודת כשרות. עם זאת, יש שהחמירו וקבעו שפרחי שמיטה אסורים בהנאה, מכיוון שההנאה מהם נפגמת ככל שהם מתייבשים, כך שניתן לומר שהנאתן וביעורן שווים.

ראוי להזכיר ששתילת פרחי נוי בשנת השמיטה אסורה לכל הדעות, כך שהקונים פרחים שנשתלו בשנת השמיטה מחזקים ידי עובדי עבירה, ופוסקים רבים נמנעו מכך. מכל מקום, הרוצה לקנות פרחים לדבר מצווה (פרחים לשבת למשל), ממקום ללא תעודת כשרות – יש לו על מי לסמוך.

שמירת שבת

במקומות רבים נמכרים פרחים אשר נקטפו בשבת, או פרחים אשר תהליך גידולם כולל חילול שבת מצד המגדלים. בקצרה נאמר שגם לשיטת המחמירים שלא להנות מחילול שבת של יהודי לעולם, ייתכן וניתן למצוא פה מספר סיבות להקל (ספק חילול שבת, תערובת של פרחים, הפעולה לא נעשתה לטובת אדם ספציפי וכדו').

משלושת הסעיפים שהצגנו לעיל ניתן לראות שניתן לקנות פרחים ללא תעודת כשרות, והרוצה להחמיר בשנת השמיטה תבוא עליו הברכה. אותו דבר לגבי הכשרות לפסח בפרחים.

צריכים פרחים ברמת גן או פרחים בראש העין? פנו אלינו עכשיו!